sobota 28. apríla 2012

Liečba trávou?

Zdroj: http://www.pluska.sk/zena/zdravie/lieci-travou-phillip-ju-uziva-kazdy-den-devat-rokov.html

Lieči sa "trávou"! Phillip ju užíva každý deň už deväť rokov

Foto: MICHAL ŠEBEŇA
Philip Polívka: „Predstavte si, že chcete spraviť krok a máte pocit, akoby vám niečo v pohybe bránilo. No a pomocou marihuany tento problém odpadáva.“

Slovenská vláda po prvý raz pripustila možnosť, že užívanie marihuany bude „len“ priestupok. Pomohlo by to najmä ľuďom, ktorých lieči. Čechokanaďan Philip Polívka (40) ju užíva denne už deväť rokov. Zmierňuje mu totiž dôsledky roztrúsenej sklerózy.

Ak by dnes slovenskí policajti našli u vás tri cigarety marihuany, asi by vám odôvodnenie, že ich užívate ako liek, veľmi nepomohlo. Podľa nášho Trestného zákona hrozí za takúto dávku trojročné väzenie a za desať cigariet až päťročné. Najnovšie však premiér Robert Fico nahlas uvažuje o zmiernení týchto trestov. Ale čo pacienti, pre ktorých sa stala poslednou možnosťou na zmenšenie utrpenia? Marihuana im dokáže zmierňovať príznaky očného glaukómu, roztrúsenej sklerózy, epilepsie, Parkinsonovej choroby, Tourettovho syndrómu...
V susednom Česku je držanie malého množstva konope iba priestupkom a predpokladá sa, že zákony, podľa ktorých by ho mohli vydávať na predpis v lekárňach, sa schvália do konca roka. Známe sú aj príbehy niekoľkých Čechov, ktorí sa rozhodli ne úspešnú ofi ciálnu liečbu vystriedať liečbou marihuanou. Vystupujú v českom dokumente Rok konopí, vďaka ktorému sme sa dozvedeli aj o Philipovi Polívkovi. Navštívili sme ho v pražskom obchode s biopotravinami, ktorý manažuje.

 

Choroba ako šport
Roztrúsená skleróza sa viditeľne podpísala na jeho chôdzi, pomáha si pri nej bakuľou, ale hendikep vyvažuje humorom a žartuje aj na vlastný účet. Napríklad, keď opisuje, aké úžasné adrenalínové zážitky mu choroba prináša: „Keď som na obrazovke sledoval poslednú zimnú olympiádu v Kanade a pozoroval lyžiarov pri zdolávaní kopca, ktorý poznám ako svoje topánky, lebo v detstve som chcel byť profesionálnym lyžiarom, vravel som si: Kurník, ja mám teraz rovnaký adrenalín, keď zdolám schody v metre. Tá choroba je vlastne extrémny šport.“
Philip sa narodil a vyrástol v Kanade ako syn českých emigrantov a, mimochodom, z otcovej strany aj ako synovec Bolka Polívku. Ťahalo ho to však ku koreňom. „Stal sa zo mňa manažér, napohľad nudný patrón v obleku, s ktorým nikto nechcel žúrovať, a tak som sa trávou občas odreagúval. No po čase ma prestala baviť, navyše som potreboval úplne čistú hlavu, lebo som mal kopu práce – robil som súčasne obchodného riaditeľa rádia, prekladateľa v mediálnom vydavateľstve a ešte aj učiteľa angličtiny.“

 

Stratil zrak
Prvý atak sklerózy multiplex Philipa skolil v dvadsiatich šiestich rokoch. Hoci jej symptómy poznal, pretože jeho mama ňou trpí, odkedy si ju pamätá, aj tak bol šokovaný. „Bol taký silný, že mi vypovedali nohy a manželka ma musela nosiť na záchod. Vyradilo ma to z práce, celé to bolo veľmi depresívne, ale najhoršie prišlo, keď som na jedno oko oslepol a druhým som videl iba hmlisto.“ Vtedy však už ležal v nemocnici a dostával lieky, takže po troch týždňoch sa mu zrak vrátil. „To bola taká emočná bomba, že keby som vyhral desať Porsche, nevyrovnalo by sa to tomu pocitu šťastia. Hneď som kričal: Vidím, vidím... A spolubývajúci mi hovorí: Ty sviňa. Pravdaže zo žartu, lebo aj on čakal, kým sa uňho účinok liekov dostaví.“

 

Trávu mu poradil otec
Už deväť rokov sa Philip lieči len pomocou konope, no na medicínu a lekárov nedopustí. „Postupne mi ordinovali celú škálu liekov, ktoré na túto chorobu existujú, a tak neviem posúdiť, čo z toho mi zabralo. No odkedy sa liečim konopou, lepšie sa mi chodí, choroba nenapreduje a dočasne ustúpila. Dočasne však v mojom prípade znamená už takmer desaťročie a lekári sa divia, lebo toto ochorenie sa zvyčajne zhoršuje.“ Philip siahol po tráve ako po lieku na radu otca.
„Keď náhle ochorel na artériosklerózu a musel ísť do nemocnice, prišli sme ho s rodinou navštíviť. Piknikovali sme na trávniku pred ňou a zrazu mi hovorí, že čítal v novinách o liečivých účinkoch konope na sklerózu multiplex a myslí si, že by som to mal skúsiť, aj že už povedal kamarátovi, aby mi ju zohnal. A na druhý deň bol mŕtvy. Bolo to vlastne posledné, čo mi povedal...“

 

Tajné pestovanie
Philip si marihuanu vysadil v záhrade pri dome. Vlastne riskoval, že mu ju policajti nájdu, prípadne, že ho niekto udá, ale našťastie sa mu to doposiaľ nestalo... A začal testovať, ktorá zo šesťdesiatich deviatich odrôd marihuany bude mať na jeho problém najlepší účinok. „Pri mojej chorobe sa akoby komplikovane prenášal signál z mozgu do nôh, takže mám pocit, že sú čiastočne vypnuté, alebo že sa ťažko zapínajú. Predstavte si, že chcete spraviť krok a máte pocit, akoby vám niečo v pohybe bránilo, akoby signálu z mozgu stála v ceste nejaká neviditeľná bariéra. No a pomocou marihuany tento problém odpadáva,“ približuje Philip.

 

Jeden joint denne
Nevie, koľko druhov trávy otestoval, napokon však našiel tú „svoju“. Zaujímavé je, že je to technická marihuana, ktorá obsahuje len minimum THC. Kým bežní užívatelia marihuany, ktorí ju fajčia kvôli psychickému uvoľneniu, si cenia trávu s obsahom THC štyri až päť percent, Philip sa lieči tekutým extraktom z konope s obsahom šesť percent THC, ale denne z neho užije pol mililitra. Vyrábajú mu ho kamaráti v laboratóriu a nosí ho stále vo vrecku, natiahnutý v sklenenej striekačke.
Keď cíti, že ho potrebuje, dá si z nej. Vládze normálne pracovať, okrem toho, že manažuje obchod, prekladá z angličtiny, stará sa o rodinu... A aj keď zatiaľ nemôže dostať marihuanu na predpis, má šťastie, že neurológ jeho samoliečbu akceptuje. „Už deväť rokov mi pri kontrole píše do zdravotnej karty: fajčí jeden joint denne. Hoci mi takisto nevie proces účinku vysvetliť...“

 

Poznali ju aj Vikingovia
Konope vraj poznali už Číňania v šiestom tisícroči pred Kristom. Najprv z nej vyrábali šaty, povrazy aj siete na lov rýb, ale o ďalších päť storočí už poznali aj liečivé účinky marihuany. Šen-nung, čínsky cisár a liečiteľ, ju v treťom tisícročí pred naším letopočtom predpisoval proti malárii, zápche, dne, reume či proti menštruačným problémom. Poznali ju aj Vikingovia, takže v Európe musela byť známa najneskôr v treťom storočí nášho letopočtu a zhruba o dvanásť storočí prenikla spolu s moreplavcom Kolumbom do Ameriky.
V devätnástom storočí ju už proti migréne užívala aj britská kráľovná Viktória. Jej dobrú povesť však v šesťdesiatych rokoch minulého storočia prekryli „deti kvetov“. Mnohé sa od nej stali závislými, prípadne prešli na tvrdšie drogy. Aj preto psychiatri varujú, že jej užívanie môže viesť k depresii, úzkosti, poruche nálad, paranoji a naštartovať vážnejšie psychické poruchy, napríklad schizofréniu. Na druhej strane, vedecké tímy z viacerých kútov sveta dokazujú stále nové liečebné účinky tejto rastliny, pravdaže, v dávkach odporúčaných lekárom.
Briti potvrdili, že pomáha pri Crohnovej chorobe, Švajčiari, že obmedzuje upchávanie ciev pri artérioskleróze, a Američania, že pomáha lepšie znášať chemoterapiu a pravdepodobne dokáže aj liečiť niektoré druhy rakoviny, čo práve hlbšie skúma vedecký tím Španielov. Okrem toho pomáha zmierniť dôsledky bežnej liečby AIDS, roztrúsenej sklerózy, Alzheimerovej choroby, zvyšuje chuť do jedla, takže je prospešná pri nechcenej strate hmotnosti... Keďže má analgetické aj antibakteriálne účinky, pomáha pri liečbe ľahkých odrenín a popálenín, bežných štípancov hmyzu, výronoch aj pri akné.

3 komentáre:

  1. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Bol by som s tým opatrný. Myslím si, že v rámci tých možností sú dnes aj iné princípy, ktoré sa dajú využiť. Ako podobne na imunitu funguje napríklad fínska sauna. Avšak pokiaľ to má niekto potvrdené od doktora, tak ja nie som rozhodne ten človek, že by chcel niečo hodnotiť alebo niečo komentovať. Zdravie máme iba jedno a chceme si ho udržať čo najdlhšie.

    OdpovedaťOdstrániť

“Take care of your body. It’s the only place you have to live.” Jim Rohn


Vítam Vás na mojom blogu good-long-life.

Tento blog vznikol na základe mojej neustálej chuti dozvedať sa nové veci hlavne v oblasti zdravia a zdravého životného štýlu a keďže som nenašla platformu kde by boli takéto informácie pekne archivované rozhodla som sa že nebudem len hľadať ale sa aj s informáciami ktoré som našla deliť.

Preto ak Vás niečo zaujme dajte vedieť, ak by sme mali nájsť informácie o téme ktorá Vás zaujíma a ešte sme sa jej nevenovali ozvite sa a spoločne si môžeme urobiť malú databázu lepšieho života:)

Ďakujem vopred všetkým za každý koment, prečítanie článku alebo inej interakcie!

Nech je náš život krajší a hlavne zdravší :)