Zdroj: http://www.cas.sk/clanok/217384/ministerstvo-podohospodarstva-rozmrazene-pecivo-sa-bude-oznacovat.html
Nie je čerstvé ako čerstvé! Ministerstvo pôdohospodárstva navrhlo zmeny v označovaní pekárenských výrobkov.
Pomenovanie čerstvé bude môcť mať iba výrobok, ktorý je do 24 hodín od upečenia na pulte predajne. Ak úpravu schvália v Bruseli, začne platiť od júna tohto roku a za nedodržanie označovania bude hroziť pokuta až do výšky 100 000 eur.
Dnes môžete v obchodoch nájsť pečivo, ktoré síce nesie označenie „čerstvé“, v skutočnosti však dlhý čas strávilo v mrazáku. Ministerstvo pôdohospodárstva chce označovanie zmeniť. „Jediný cieľ je, aby sa 10-ročná zmrazená sviňa nepredávala ako čerstvý bôčik,“ zhodnotil účel zmeny Zsolt Simon. Podľa neho sa u nás rozmáha nový fenomén s pekárňami, ktoré ani pekárňami nie sú.
„V prípade, že vyhláška bude schválená v Bruseli, čerstvým pekárenským výrobkom sa bude môcť označovať len výrobok, ktorý je umiestnený na trh do 24 hodín po jeho výrobe,“ povedal minister. Tie pekárenské produkty, ktoré túto podmienku nesplnia, sa budú označovať dopečené, prípadne rozmrazené. Ministerstvo chce takto zlepšiť ochranu a informovanosť zákazníkov, ktorí tak budú vedieť, za čo dávajú svoje peniaze. V prípade, že Európska únia vyhlášku odobrí, predpokladá sa jej účinnosť od júna 2012.
V prípade nedodržiavania označovania bude môcť prevádzkovateľ dostať pokutu za zavádzanie spotrebiteľa až do výšky 100 000 eur. „Potravinárska komora Slovenska považuje za správne, aby bol spotrebiteľ informovaný, či je pečivo upečené, alebo vyrobené bez medzitechnologického stupňa zmrazenia. Z môjho pohľadu to ani nie je otázka prídavných látok, pretože výrobok konzervuje nízka teplota, ale je to otázka správneho informovania spotrebiteľa,“ uviedla Jarmila Halgašová, riaditeľka PKS.
Nevýhody polotovarov
Mrazené a dopečené polotovary obsahujú veľké množstvo prídavných látok a konzervantov. Problémom týchto výrobkov je predovšetkým ich krátka trvanlivosť, pri skutočne čerstvých výrobkoch bez obsahu prídavných látok je trvanlivosť dvoj- až trojnásobná.
Nové značenie pečiva
Čerstvé
- výrobky boli umiestnené na trh do 24 hodín po ich výrobe
- výrobky boli umiestnené na trh do 24 hodín po ich výrobe
Dopečené
- výrobky boli zmrazené a v obchode následne dopečené
- výrobky boli zmrazené a v obchode následne dopečené
Rozmrazené
- výrobky boli upečené, následne zmrazené a pred vyložením na pult predajne rozmrazené
Čo na navrhovanú zmenu hovoria obchodné reťazce
- výrobky boli upečené, následne zmrazené a pred vyložením na pult predajne rozmrazené
Čo na navrhovanú zmenu hovoria obchodné reťazce
Tesco STORES
„Budeme predávať aj také aj také výrobky a označovať ich v súlade s platnou legislatívou, s akýmkoľvek dovetkom si pán minister bude želať. Dôležité je, či sú výrobky kvalitné a za dobrú cenu a nie ako sa volajú,“ uviedol člen predstavenstva Tesco STORES Michal Dyttert.
„Budeme predávať aj také aj také výrobky a označovať ich v súlade s platnou legislatívou, s akýmkoľvek dovetkom si pán minister bude želať. Dôležité je, či sú výrobky kvalitné a za dobrú cenu a nie ako sa volajú,“ uviedol člen predstavenstva Tesco STORES Michal Dyttert.
Hypernova & Albert
„Nakoľko nepoznáme presný obsah vyhlášky, k téme sa nebudeme vyjadrovať. Ak budeme podrobne oboznámení so záväzným znením vyhlášky, k danej problematike zaujmeme stanovisko,“ povedala Hedviga Horváthová.
„Nakoľko nepoznáme presný obsah vyhlášky, k téme sa nebudeme vyjadrovať. Ak budeme podrobne oboznámení so záväzným znením vyhlášky, k danej problematike zaujmeme stanovisko,“ povedala Hedviga Horváthová.
BILLA
„Pokiaľ vstúpi do platnosti vyhláška, podľa ktorej budeme musieť označovať pečivo dopekané na predajni, budeme ju rešpektovať. Pekárne na predajniach máme preto, že si naši zákazníci žiadajú i teplé, voňajúce, čerstvo dopečené pečivo,“ uviedol operatívny riaditeľ Billa Slovensko Jiří Králiček.
„Pokiaľ vstúpi do platnosti vyhláška, podľa ktorej budeme musieť označovať pečivo dopekané na predajni, budeme ju rešpektovať. Pekárne na predajniach máme preto, že si naši zákazníci žiadajú i teplé, voňajúce, čerstvo dopečené pečivo,“ uviedol operatívny riaditeľ Billa Slovensko Jiří Králiček.
LIDL
"Zákazníci očakávajú kvalitné a voňavé pečivo, preto sa domnievame, že označenie na tom nič nezmení. Naša spoločnosť pritom vždy postupuje v zmysle platnej legislatívy. Naším zákazníkom ponúkame pestrý sortiment pekárenských výrobkov ako z vlastnej pekárne, tak od našich dodávateľov," povedala Jana Čupková.
"Zákazníci očakávajú kvalitné a voňavé pečivo, preto sa domnievame, že označenie na tom nič nezmení. Naša spoločnosť pritom vždy postupuje v zmysle platnej legislatívy. Naším zákazníkom ponúkame pestrý sortiment pekárenských výrobkov ako z vlastnej pekárne, tak od našich dodávateľov," povedala Jana Čupková.
Problém riešili aj v Británií
Zohrievaním predpečeného pečiva sa zaoberali aj vo Veľkej Británii. Ako uviedol v minulosti denník Daily Mail, ukázalo sa, že čerstvý chlieb na pultoch často nie je tým, čo si zákazníci myslia. Je hotový už dni ba až týždne pred tým, ako sa dostane do obchodu.
Zohrievaním predpečeného pečiva sa zaoberali aj vo Veľkej Británii. Ako uviedol v minulosti denník Daily Mail, ukázalo sa, že čerstvý chlieb na pultoch často nie je tým, čo si zákazníci myslia. Je hotový už dni ba až týždne pred tým, ako sa dostane do obchodu.
Mrazený produkt potom len v pekárni obchodu ohrejú. Ako uvádza denník, priemyselný chlieb nemá ani zďaleka takú nutričnú hodnotu ako domáci, do ktorého viete, čo dávate. Celá príprava je podľa britských kolegov zrýchlená. Normálne príprava chleba trvá až 16 hodín. Teraz sa to zvládne za pár minút. Výrobcovia vraj taja, aké enzýmy používajú.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára